Ghetto Gospel  

2Pac,一個死了15年,卻能幾乎年年發行"新"專輯的歌手,注意,不是精選輯,是新專輯。主要由於他的英年早逝(25歲)加上驚人的創作才華,留下大量的創作母帶,才能夠繼續出新專輯。他也是目前世界上少數歌手如貓王、麥可傑克森等都被謠傳還活在世界上的人,不過我認為這些都是歌迷癡心妄想,看看就好。

 

由於2pac受過正規的音樂教育,他的作品聽起來硬是比那些純街頭出身的Hip-Hop歌手有深度多了,有Hip-Hop界的莫札特之稱。這是我第一首翻譯的的Hip-Hop歌曲,也是我到現在唯一有在聽的Hip-Hop歌手(沒有貶低他人的意思 其實只是因為我對於Hip-Hop涉獵極淺)。這首歌原作於1992年,但一直未曾發表,直到1996年2Pac遇刺身亡,2004年才由阿姆重新混音釋出。

 

這首歌和Elton John合唱的歌,主要訴說著貧民窟之間的爭端,幫派戰爭。但時至今日,19年過去了,這世界依然沒有什麼改變。

 

套句一款我非常狂熱的遊戲-Fallout異塵餘生 的標語-

 

"Because war, war never change."

因為戰爭,戰爭從未改變。

 

2Pac - Ghetto Gospel

 

 

Ghetto Gospel

貧民窟的福音

 

[2Pac]
Uhh,
Hit them with a little ghetto gospel
噢...
用貧民窟的福音對付他們


[Chorus - Elton John]
Those who wish to follow me (my ghetto gospel)
I welcome with my hands
And the red sun sinks at last into the hills of gold
And peace to this young warrior without the sound of guns
那些願意追隨我的貧民窟福音的人
我張開雙手歡迎
當紅色夕陽沉入金色山丘中時
年輕的鬥士 願你安息 在沒有槍聲的世界中


[2Pac]
If I could recollect before my hood days
I'd sit and reminisce, thinking of bliss of the good days
I stop and stare at the younger, my heart goes to 'em
They tested, it was stress that they under
And nowadays things changed
Everyone's ashamed to the youth cause the truth looks strange
And for me it's reversed, we left them a world that's cursed, and it hurts
'cause any day they'll push the button
and you all condemned like Malcolm X and Bobby Hutton, died for nothing
Don't them let me get teary, the world looks dreary
but when you wipe your eyes, see it clearly
there's no need for you to fear me
if you take your time to hear me, maybe you can learn to cheer me
it ain't about black or white, cause we're human
I hope we see the light before its ruined
my ghetto gospel
要是我能在那些混跡街頭之前的日子重新開始人生
我願坐下來回想那些上天賜與的美好時光
停下腳步 注視著那些年輕人 我的思緒漸漸向他們湧去
連愛滋病測試對他們來說是莫大的壓力
現在一切都變了
每個人都以年輕為恥 因為現實是那麼的奇怪
但對我來說正好相反 因為我們留給了他們一個被詛咒的世界 無時無刻傷害著他們
因為任何一天 他們都會扣下扳機
而且所有像Malcolm X和Bobby Hutton的好人都平白無辜地死了
這也無法使我掉下眼淚 因為這世界就是如此陰鬱
但當你擦乾眼淚後 你就會把看清楚
你沒必要害怕我
如果你肯花時間聽我說話 你就會學會為我歡呼
這不關白人與黑人的事 我們同為人類
我希望我們能在毀滅前看到曙光
這就是我的貧民窟福音


[Chorus - Elton John]
Those who wish to follow me (my ghetto gospel)
I welcome with my hands
And the red sun sinks at last into the hills of gold
And peace to this young warrior without the sound of guns
那些願意追隨我的貧民窟福音的人
我張開雙手歡迎
當紅色夕陽沉入金色山丘中時
年輕的鬥士 願你安息 在沒有槍聲的世界中


[2Pac]
Tell me do you see that old lady ain't it sad
Living out a bag, but she's glad for the little things she has
And over there there's a lady, crack got her crazy
Guess she's given birth to a baby
I don't trip and let it fade me, from outta the frying pan
We jump into another form of slavery
Even now I get discouraged
Wonder if they take it all back while I still keep the courage
I refuse to be a role model
I set goals, take control, drink out my own bottles
I make mistakes, I learn from everyone
And when it's said and done
I bet this Brother be a better one
If I upset you, don't stress
Never forget, that God hasn't finished with me yet
I feel his hand on my brain
When I write rhymes, I go blind, and let the lord do his thang
But am I less holy
'cause I choose to puff a blunt and drink a beer with my homies
Before we find world peace
We gotta find peace and end the war on the streets
My ghetto gospel
告訴我你看到那個老太太了嗎 她不悲慘嗎
靠著收垃圾生活 可是她很喜歡她撿到的每樣小東西
有個小姐 肚子痛得要崩潰了
我猜她生了個小孩
我從這油鍋裡跳出來
又跳到了另一個奴隸制的國度
即使我現在灰心洩氣
懷疑如果保持這份勇氣 他們是否會把一切還給我們
我拒絕成為一個榜樣
我有我的目標 努力的將一切控制 解決自己的事情
我曾犯錯 但我從錯誤中不斷成長
當有人說到做到
我打賭這弟兄會變得更好
我要是對你不安 也別感到擔心
永遠別忘了 上帝還沒結束我的人生
我能感受祂的手慰藉著我的靈魂
當我寫下這旋律時 我閉上雙眼 讓上帝行祂的意
但我是否不夠聖潔
因為我選擇了向弟兄們吹噓和暢飲
在我們找到和平的世界之前
得先和平共處 結束街頭的戰爭
這就是我的貧民窟福音


[Chorus - Elton John]
Those who wish to follow me (my ghetto gospel)
I welcome with my hands
And the red sun sinks at last into the hills of gold
And peace to this young warrior without the sound of guns
那些願意追隨我的貧民窟福音的人
我張開雙手歡迎
當紅色夕陽沉入金色山丘中時
年輕的鬥士 願你安息 在沒有槍聲的世界中


[2Pac]
Lord can you hear me speak!!
To pay the price of being hell bound... 
上帝你能聽到我的訴說嗎
他們已經死去 沉淪地獄 付出了代價

arrow
arrow
    全站熱搜

    cnc414 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()